Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

26.7.2019

Sud EU-a: odšteta putnicima zbog dužeg kašnjenja

Izravno povezani letovi s točkom polazišta u državi članici, sa zaustavljanjem u trećoj zemlji i s točkom odredišta u drugoj zemlji izvan Unije, realizirani na temelju jedinstvene rezervacije: zračni prijevoznik koji je izveo prvi let obvezan je platiti odštetu putnicima koji su pretrpjeli duže kašnjenje u dolasku drugog leta koji je izveo zračni prijevoznik treće zemlje.

Sud Europske unije
PRIOPĆENJE ZA MEDIJE br. 95/19
U Luxembourgu 11. srpnja 2019.
Presuda u predmetu C-502/18
CS i dr./České aerolinie a.s.

Jedanaestero putnika izvršilo je kod češkog zračnog prijevoznika České aerolinie jedinstvenu rezervaciju leta između Praga (Češka Republika) i Bangkoka (Tajland) preko Abu Dhabija (Ujedinjeni Arapski Emirati). Prvi let tog izravno povezanog leta, između Praga i Abu Dhabija, koji je izvelo društvo České aerolinie, izvršen je u skladu s redom letenja te je zrakoplov stigao u Abu Dhabi na vrijeme. Nasuprot tomu, drugi let, između Abu Dhabija i Bangkoka, koji je u okviru ugovora o letovima sa skupnom oznakom izveo zračni prijevoznik treće zemlje Etihad Airways, stigao je na odredište sa zakašnjenjem od 488 minuta. To kašnjenje u trajanju više od tri sata može dovesti do isplate odštete putnicima na temelju Uredbe o pravima putnika u zračnom prijevozu1.

Putnici su češkim sudovima podnijeli tužbe protiv društva České aerolinie kako bi im se dodijelila odšteta predviđena Uredbom. Međutim, društvo České aerolinie pred tim sudovima osporava osnovanost tih tužbi navodeći da ga se ne može smatrati odgovornim za kašnjenje leta između Abu Dhabija i Bangkoka jer je taj let izveo drugi zračni prijevoznik. Městský soud v Praze (Gradski sud u Pragu, Češka Republika), pred kojim se vodi žalbeni postupak, pita Sud je li društvo České aerolinie obvezno platiti odštetu na temelju Uredbe.

Svojom današnjom presudom Sud najprije podsjeća na to da izravno povezani let koji se sastoji od dvaju ili više letova te koji je realiziran na temelju jedinstvene rezervacije čini cjelinu u svrhu prava na odštetu putnika predviđenog Uredbom2. Dakle, izravno povezani let čiji je prvi let izveden s točke polazišta u zračnoj luci smještenoj na državnom području države članice, u predmetnom slučaju u Pragu, spada u područje primjene Uredbe čak i ako je drugi let tog izravno povezanog leta izveo zračni prijevoznik treće zemlje iz točke polazišta i u točku odredišta koje se ne nalaze u Europskoj uniji.

Kad je riječ o pitanju može li se smatrati da je društvo České aerolinie, zračni prijevoznik koji je izveo prvi let izravno povezanog leta, obvezno platiti odštetu zbog dužeg kašnjenja u dolasku drugog leta koji je izvelo društvo Etihad Airways, Sud utvrđuje da na temelju Uredbe obvezu isplate odštete putnicima snosi isključivo stvarni zračni prijevoznik predmetnog leta. U tom pogledu Sud navodi da kako bi se zračni prijevoznik mogao smatrati stvarnim zračnim prijevoznikom, valja osobito dokazati da je on stvarno izveo predmetni let. Budući da je društvo České aerolinie stvarno izvelo let u okviru ugovora o prijevozu sklopljenog s predmetnim putnicima, može ga se smatrati stvarnim zračnim prijevoznikom. 

Sud stoga zaključuje da je u okolnostima ovog predmeta društvo České aerolinie u načelu dužno platiti odštetu predviđenu Uredbom zbog dužeg kašnjenja izravno povezanog leta na točku odredišta u Bangkoku, čak i ako je to duže kašnjenje nastalo na letu između Abu Dhabija i Bangkoka te se može pripisati društvu Etihad Airways. U tom smislu Sud osobito ističe da se u slučaju izravno povezanih letova koji se sastoje od dvaju ili više letova realiziranih na temelju jedinstvene rezervacije stvarni zračni prijevoznik koji je izveo prvi let ne može opravdavati neprikladnom izvedbom kasnijeg leta koji je izvršio drugi zračni prijevoznik.

Naposljetku, Sud podsjeća na to da Uredba stvarnom zračnom prijevozniku koji je morao platiti odštetu putnicima zbog dužeg kašnjenja izravno povezanog leta realiziranog na temelju jedinstvene rezervacije i koji je dijelom izveo drugi prijevoznik u okviru ugovora o letovima sa skupnom oznakom pridržava pravo da od potonjeg zatraži odštetu kako bi mu se naknadio taj financijski teret.

NAPOMENA: Prethodni postupak omogućuje sudovima država članica da u okviru postupka koji se pred njima vodi upute Sudu pitanja o tumačenju prava Unije ili o valjanosti nekog akta Unije. Sud ne rješava spor pred nacionalnim sudom. Na nacionalnom je sudu da predmet riješi u skladu s odlukom Suda. Ta odluka jednako obvezuje i druge nacionalne sudove pred kojima bi se moglo postaviti slično pitanje.

________________________________________

(1) Uredba (EZ) br. 261/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. veljače 2004. o utvrđivanju općih pravila odštete i pomoći putnicima u slučaju uskraćenog ukrcaja i otkazivanja ili dužeg kašnjenja leta u polasku te o stavljanju izvan snage Uredbe (EEZ) br. 295/91 (SL 2004., L 46, str. 1.) (SL, posebno izdanje na hrvatskom jeziku, poglavlje 7., svezak 26., str. 21. i ispravak SL 2019., L 119, str. 202.)

(2) Presuda Suda od 31. svibnja 2018., Wegener, (C-537/17), vidjeti također CP 77/18. www.curia.europa.eu


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2019

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2018

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite